درباره باتری خودرو

9+1 ترفند برای افزایش عمر باتری

خرید باتری مرغوب از مهدباتری

با افزایش روز افزون قیمت قطعات خودرو، نگهداری و مراقبت بهتر از آنها اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. یکی از مهمترین این قطعات باتری خودرو است که جزو قطعات گرانقیمت خودرو نیز محسوب می‌شود. حتماً برای شما جذاب خواهد بود که تنها با رعایت چند نکته و ترفند ساده می‌توانید به میزان قابل توجهی به افزایش عمر باتری کمک کنید. 

در این مقاله از دانش تعمیرکاران و متخصصان برق  خودرو استفاده کرده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم روش‌هایی ارائه دهند که با کمترین امکانات و بدون داشتن دانش فنی، قابل اجرا باشد.

9+1 روش برای افزایش عمر باتری
  1. بیهوده استارت نزنید

برخی رانندگان در ترافیک مدام خودروی خود را خاموش و روشن می‌کنند. بر خلاف تصور رایج، استارت زدن زیاد نه تنها موجب افزایش عمر باتری شما نمی‌شود بلکه آن را کاهش می‌دهد. با هر بار استارت زدن برق زیادی از باتری کشیده می‌شود. پس در توقف‌های کوتاه، پشت چراغ قرمز یا ترافیک از خاموش و روشن کردن خودرو پرهیز کنید.

9+1 ترفند برای افزایش عمر باتری
افزایش عمر باتری با استارت نزدن مداوم

2. تا جای ممکن برای مسافت‌های کوتاه از ماشین استفاده نکنید

استفاده پیوسته از خودرو برای مسافت های کوتاه منجر به استفاده مدام از استارت خودرو می شود. همانطور که در بخش قبل گفتیم این کار از عمر باتری کم می کند.  البته انجام این کار برای تعداد محدود چندان مشکل ساز نیست ولی وقتی تعداد دفعات استارت زدن های پیوسته زیاد می‌شود به همان میزان شما از عمر باتری خود می‌کاهید. 

3. اجازه ندهید خودرو برای مدت طولانی خاموش بماند

هرچند در بخش‌های قبلی تأکید داشتیم که برای افزایش عمر باتری، خودرو را مدام روشن و خاموش نکنید اما به همان اندازه هم خاموش بودن طولانی مدت خودرو عمر آن را کم می‌کند. وقتی خودرو برای مدت طولانی خاموش بماند موتور غیر فعال می‌شود، در نتیجه دینام دیگر قادر به شارژ باتری نیست و اصطلاحاً باتری خالی می‌شود.

4. برای افزایش عمر باتری از تکان خوردن های شدید آن جلوگیری نمایید

جاده‌های ناهموار و دست‌اندازهای بزرگ موجب حرکت باتری در محل خود شده و باتری را تکان می‌دهد که اینکار به مرور باتری را ضعیف می‌کند. اتصالات و کابل‌ها نیر ممکن است دچار مشکل شوند. حتی اگر خود را را به تازگی خریداری نموده‌اید باز هم از فیکس یا ثابت بودن محل باتری اطمینان حاصل کنید. می‌توانید به کمک بست و مهار، باتری را سر جایش محکم کنید تا تکان نخورد.

5. مواد رنگی را از روی باتری بردارید

تمیز کردن باتری و نقش آن در افزایش طول عمر باتری

حتماً در اتومبیل خود یا دیگران بارها شاهد مواد خشک به رنگ‌های سفید یا سبز بر روی بدنه باتری بوده‌اید. این خوردگی‌ها بطور معمول ناشی از نشت مواد داخل باتری و هیدروژن اسید درون آن است. رسوبات ایجاد شده می‌تواند موانعی بر سر راه انتقال برق به کابل‌ها و اتصالات باشند. تمیز کردن این مواد کار دشواری نیست و می‌توانید از محلول‌های آماده در بازار استفاده کنید یا اینکه محلولی دست ساز را آماده کنید. در این محلول به نسبت مساوی آب و جوش شیرین را در ظرف بریزید، به کمک برس بدنه باتری را تمیز و نهایتاً با پارچه‌ای روی باتری را خشک کنید.

6. بعد از تعویض روغن باتری را تمیز کنید

در بسیاری از موارد وقتی روغن ماشین عوض می‌شود، ممکن است مقداری از روغن روی باتری بریزد. این مورد نیز به مرور مشکلاتی را در انتقال برق از کابلها سبب می‌شود. لذا حتماً در هر بار تعویض روغن با پارچه‌ای روغن‌های اضافه را از روی باتری پاک کنید. 

7. با کنترل دما به افزایش عمر باتری کمک کنید

این موضوع کاملاً مرتبط با دمای هوای منطقه جغرافیایی شما و فصلی که در آن حضور دارید می‌شود. گرمای بیش از حد و سرمای زیاد هر دو عمر باتری را کاهش می‌دهند. بهترین روش برای افزایش عمر باتری به کمک کنترل دمای باتری استفاده از عایق برای آن است. اگر تاکنون اقدام به این کار نکرده‌اید هنوز هم برای عایق بندی باتری دیر نشده است.

8. وقتی ماشین خاموش است از قطعات برقی استفاده نکنید

وقتی ماشین خاموش است استفاده از قطعات برقی خودرو مانند رادیو برای مدت طولانی عمر باتری را کم می‌کند. علت این است که در این هنگام برق مستقیماً از باتری تأمین می‌شود و دینام دیگر نمی‌تواند باتری را شارژ کند. نهایتاً به مرور باتری خالی خواهد شد.   

9. استفاده از دینام باکیفیت و چک کردن اتصالات

بارها به نقش دینام در عملکرد باتری اشاره کرده‌ایم. از دینام باکیفیت استفاده کنید تا عملیات انتقال برق خودرو به درستی انجام شود و در نتیجه افزایش عمر باتری شما اتفاق بیافتد. در کل چک کردن اتصالات، کابل و دینام دارای اهمیت بالایی است زیرا نه تنها عملکرد باتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه بی‌توجهی به کابل‌های انتقال برق خودرو می‌تواند گاهی موجب سوختن برخی قطعات برقی و حتی آتش‌سوزی خودرو شود.

 

10. خرید باتری مرغوب

اگرچه روش‌های فوق اهمیت بالایی در افزایش طول عمر باتری دارند اما بدون تردید خرید یک باتری مرغوب اهمیت به مراتب بالاتری از آنچه تاکنون گفته‌ایم دارد. شما با خرید باتری‌های مرغوب مانند باتری صبا یا باتری گلوبال می‌توانید تا مدت‌ها از داشتن یک باتری حرفه‌ای با عملکرد بی‌نظیر و طول عمر بالا برخوردار شوید.

همین الان می‌توانید با مراجعه به فروشگاه مهدباتری یا با تماس با همکاران ما اقدام به خرید انواع باتری خودرو در آمپرهای مختلف نمایید. بعد از خرید، همکاران ما با مراجعه حضوری به محل شما اقدام به نصب باتری می‌کنند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *